Mobilappen har inte ens släppts i Japan, Nintendos hemmamarknad, ännu – men är redan en braksuccé. Investerare tror nu återigen på det anrika spelföretaget, vars aktie har tagit ordentligt med fart. Spelet är också något rätt unikt, och användare världen över letar och tränar Pokemons på alla möjliga ställen.
Investerare har länge varit ute efter att Nintendo skulle ta steget ut på mobil-appsarenan på riktigt, med deras kända spelkaraktärer istället för det lite trista Miitomo. Nu har det alltså skett, och spelet blev så pass “hajpat” att serverna kraschade under den första dagen. Nintendos aktie slutade dock 9 procent högre upp på fredagskvällen.
Läs mer: Nintendos Miitomo kan komma till Sverige
Med tanke på att man fortfarande inte släppt spelet i Japan (och förutsatt folk kommer ladda ner appen lika mycket som i resten av världen) så kan detta mycket väl bli Nintendos bästa drag på länge.
Men vad är Pokemon Go då? Jo, det är något så häftigt som en spelapp där spelarna måste undersöka sin omvärld i jakten på fler Pokemons, och dela gym med andra för att visa upp sina små stridsmonster och träna upp deras förmågor. Pokemon var en framgångsrik franchise redan på 1990-talet, mycket på grund av Game Boy-spelen.
Spelet har redan fyllt mitt Facebook-flöde, och roliga artiklar från staterna berättar om att de ibland kan bli lustiga möten mellan spel och verklighet, som när en familjs hus råkar bli ett Pokemon-gym.
Det återstår såklart att se om det hela fortsätter vara en framgång även efter att de första dagarnas eufori lagt sig, men nog är detta ett väldigt spännande sätt att använda sig av den bärbara teknologins fördelar. Gränserna mellan spel och fysisk verklighet blir lite suddigare, också, när varje gathörn eller ett buskage blir en del av själva spelet.
Behöver du hjälp med att använda de senaste digitala teknikerna i din annonskampanj? Klicka här.