Pokemon Go kommer nu till McDonalds

Vi har redan skrivit tidigare om Niantic och Nintendos planer på att låta företag sponsra platser i det mobila superhit-spelet Pokemon Go. Nu bekräftar man det, och när appen nu ska lanseras i Japan så gör man det delvis via 3 000 McDonalds-restauranger.

Läs mer: Så här ska Pokemon Go tjäna ännu mer pengar

Dessa burgarställen kommer nu också att vara dedikerade Pokemon-gym, något som lär flocka spelare som på gymmen kan träna sina fickmonster (poke-mons, alltså…) eller utmana motståndarlag. Huruvida de nu äter något är förstås en annan femma, men det är i varje fall en smart idé och säkerligen något vi lär se mer av i framtiden även i Europa.

Uppgifterna kommer från TechCrunch, och AdWeek som också uppger att Japan-lanseringen (som lär bli helt enorm, med tanke på att detta är Pokemons födelseland) kommer ske idag – så det återstår för alla oss andra att se hur mycket serverkraschar vi måste leva med.

Pokemon Go har visat sig vara Nintendos stora räddning, och har fått deras aktie att stiga nämnvärt. Nu händer även samma sak för McDonalds, bland annat då man nu kommer sälja Pokemons tillsammans med Happy Meal-paketen i Japan. Frågan är förstås om även vi här i Sverige får små pokemonster – och om (eller när) sponsrade gym kommer även hit.

AdWeek ger i sin artikel även exempel på de av pogo-spelarna mest besökta butikerna, något som man tycker bör ge dessa företag en tanke på att passa på att sponsra för att få ännu fler spelare hem till sig. En sådan sammanställning vore också spännande att se här i Sverige, och knappast omöjlig eftersom alla vi så gärna delar med oss av platsinformation under våra spelpromenader…