Niantics supersuccé Pokemon Go fortsätter att dra in enorma summor pengar, och användare spenderar fortfarande avsevärd tid i appen – trots debaclet kring spårningsfunktionen och kommunikationssvårigheter. Det verkar också som att det är Apple som är största vinnaren av “Pokemon-effekten”.
Data från mätföretaget Sensor Tower visar att den genomsnittlige (amerikanske) användaren är inloggad cirka 26 minuter per dygn i appen, och öppnar den 6 gånger dagen. Denna siffra har förresten ökat även efter den kritiserade uppdateringen.
Samtidigt visar siffror från företaget att inställningen till dessa förändringen inte är positiva – något som faktiskt kan ge konsekvenser över tid. Å andra sidan så visar dessa protester på appens enorma popularitet!
Läs mer: Pokemon Go – användarna och utvecklarna på kollisionskurs
Sensor Tower uppskattar värdet av intäkterna från Pokemon Go till över 160 miljoner amerikanska dollar – alltså kring 160 miljarder svenska kronor! Som vi rapporterat tidigare så är det inte riktigt Nintendo (upphovsmakarna till Pokemons) som får storvinsten – även om de tjänar allt mer på relaterad kringförsäljning av exempelvis bärbara spelenheten 3DS.
Utöver Niantic så verkar den största vinnaren vara Apple. En stor del av Pokemon-apparna dras ner via App Store, och Apple tar en saftig del (30 procent) av intäkterna från alla köp som görs i appen.
Läs mer: Apple kan tjäna miljarder på Pokemon Go
Pokemon Go är dock gratis att ladda ner och använda, men många vill gärna öka på sina fickmonster-relaterade framgångar genom att betala för fler prylar i spelet.