Pokemon Go har ju som bekant varit en supersuccé världen över – men nu är smekmånaden över mellan utvecklaren Niantic och internetcommunityn. Den senaste uppdateringen skapar oro, samtidigt som företaget har stängt ner tredjepartssidor som försökt åtgärda spelets problem. Men den största bristen är avsaknaden av kommunikation, en tystnad som Niantic bröt först idag.
Det kan vara klokt av många företag att ta lärdom av den senaste utvecklingen för Pokemon Go. Även om man lyckas nå framgång (och det har Niantic verkligen gjort!) med sin produkt så måste man också se till att hålla kommunikationskanalerna till konsumenterna öppna. Det handlar i stort sett mest om transparens, något avgörande i den digitala världen.
Läs mer: Porr åter i topp när intresset för Pokemon Go svalnar
I stort sett så har internet exploderat efter helgens uppdatering av mobilspelet. I det så tog Niantic bort en spårningsfunktion som inte fungerat på flera veckor – helt utan att förklara varför. Utan att säga något alls, faktiskt. Samtidigt så började man stänga ner tredjeparts-sidor som många använde som ersättning för den buggiga spelfunktionen.
Nu kan man alltså se att en Pokemon är nära – men inte hur nära. För oss som inte är lika engagerade är det kanske ingen stor grej, men för många som spelar Pokemon Go aktivt är detta stort, och företagets brist på svar har upprört många. Först idag kom den första kommentaren: “om ni inte hört från oss på Twitter så är det för att vi har jobbat hårt med spelutvecklingen”.
Vidare så säger man att sökfunktionen inte kommer tillbaka på ett tag, och att anledningen till att man slår till mot tredjepartstjänster (som Pokevision) då dessa överbelastar spelets servrar.
Detta är faktiskt inga dåliga orsaker, men det hade nog varit bra för dem att ha gått ut med informationen lite tidigare. Nu hann man få massiv kritik från internetanvändare, och Business Insider konstaterade att “det alla fruktade med Niantic visade sig stämma”. Man hänvisar till kritik som riktats mot företaget från föregående spel och som också rörde bristen på kommunikation.
Nu dröjde det inte länge innan det kom upp en tredjepartstjänst (Smart Poké 2) som går att ladda ner från Google Play, enligt Mashable. Den kommer kanske inte leva länge, men det verkar som om Niantic kommer behöva slåss mot detta ett tag till.
Men allt är inte mörker – Pokemon Go fortsätter att vara enormt populärt, och i dess födelseland Japan firade man nyss de små fickmonstren i samband med sommarsäsongens öppnade. De traditionella fyrverkerierna fick sällskap av en massa pokebollar!