Poddar drar in 10 miljarder kronor år 2021

Inte i bara Sverige, men på global skala förväntas intäkterna för poddar öka markant. Från dagens 4,5 miljarder kronor till 10 miljarder år 2021. Nu vill alla ha del av kakan.

Bakom siffrorna finner vi Interactive Advertising Bureau (IAB) and PwC.

Bland de stora annonsörerna finner rapporten konsumentprodukter och finansiella tjänster.

Direct to consumer and financial brands 43%, accounting for 22% and finance 21%,B2B (14%), arts and education (10%), and telecommunications (7%).

Ökningen är något som exempelvis Spotify redan identifierat och vill nu lägga vantarna på. Därför satsar Spotify på just poddar. Apple är också en av de som vill se till att lyssnarna kan komma åt poddar från alla sina enheter. Bara idag lanserade Apple under sin utvecklarkonferens nya gränssnitt till poddar från bland annat Apple Watch.

Poddarna blir också smartare när det kommer till sina annonser. Redan idag använder nära hälften (48,8 procent) dynamiska annonser, men upplästa annonser är fortsatt populärast.

Här är en längre artikel där du kan läsa mer.