Native Advertising, också känt som Sponsrat innehåll, är en allt populärare reklamform, kanske som ett svar på den ökande användningen av reklamblockerare. Nu stärks denna trend även i Sverige, då podcasten “manspodden” ingår ett samarbete med Måleributiken.
Den populära podden är en skapelse av Leif Jitelius och Markus Trautmann, kända från radio. Tanken med det nya samarbetet är inte simpel sponsring i form av att man nämner företagets namn.
Istället så ska Måleributiken bli en del av innehållet, i linje med vad som kännetecknar Native – företaget är med och skapar programmet. En tanke med detta är att locka nya kunder med en ärligare taktik som ska intressera och engagera konsumenterna.
I ett pressmeddelande säger en av grundarna, Leif Jitelius att “i våra avsnitt får flera olika röster kommer till tals, såväl kända som okända, och våra avsnitt spelas alltid in på olika platser för att skapa en dynamisk miljö och en skön känsla. Denna känsla tar vi med oss i det nativeupplägg vi gör tillsammans med Måleributiken”.
Kommer detta samarbete med en i övrigt helt oberoende podd att resultera i nya kunder, eller kan det riskera att skrämma bort skeptiska användare? På många sätt så kan detta ses så bryter man här ny mark i svensk marknadsföring.
Läs mer: Aller media stärker upp Native Studio efter ökad efterfrågan
Behöver du hjälp med native content eller podcasts? Klicka här