Poddar växer så det knakar – dags att hänga på trenden?

Podcasts växer i popularitet och har stor potential att bli en viktig reklamplattform för företag. En målgrupp är särskilt stor – den som är ung lyssnar på podcast avslöjar en rapport från Statista.
Statistas senaste rapport om podcasts visar att 80 procent av 18-29-åringar lyssnar på podcasts, varav hälften som lyssnar minst en gång i veckan. 20 procent lyssnar varje dag.

De allra flesta lyssnar via sin smartphone i hemmet, och frekventa användare gillar även att lyssna när det är på väg någonstans, exempelvis i bilen eller på tåget.
Rapporten visar också majoriteten av användarna sällan känner sig störda av annonser, endast två procent stänger av podcasten när den avbryts av reklam. Hela 45 procent besökte webbplatsen för en annonserad produkt eller företag, eller deltog i en annonskampanj.
Här hittar du hela rapporten.
 Gillar du den här artikeln? Klicka här för att ge oss ditt stöd