Platt kvartal för Ipsos samtidigt som Nielsen tappar

Jättarna i marknadsundersökningsbranschen lunkar på även under tredje kvartalet. För Ipsos blev det varken vinst eller förlust att prata om samtidigt som Nielsen börjar känna motvind.

Ipsos tredje kvartal såg minskade intäkter med 1,4% till EUR 427.9 miljoner från EUR 434 miljoner föregående år, med en organisk tillväxt runt noll. Koncernen säger att det var två stormar som påverkade tillväxten. Den ena var utrullningen av projektet Total Understanding och den andra var köpet av flera GfK-avdelningar.

“Despite the ever perceptible effects of the implementation of the Total Understanding project and the efforts made for the successful induction of teams and activities acquired from GfK, Ipsos is looking forward to a fourth quarter that will show an improvement over the third, even though overturning results recorded over nine months in just three months may seem complicated,” förklarar Ipsos styrelse.

För Nielsen har det varit ganska tufft under tredje kvartalet. Buy dalade med 6% till USD 755 miljoner vjämfört med samma period förra året. Watch hade ett bättre kvartal med en tillväxt om 0,8% till USD 845 miljoner, men den tillväxten kunde inte balansera ut tappet i Buy.

“We are making good progress on efficiency initiatives which are generating increased net productivity in 2018. We are reiterating our 2018 guidance for revenue, adjusted EBITDA, and GAAP EPS. However, we are lowering our 2018 free cash flow guidance from $550-$575m to $450-$500m due to continued working capital headwinds,” kommenterar Nielsen.