Fotodelnings-sajten Pinterest ska tillsammans med Oracle Data Cloud utröna hur sajtens reklamkampanjer påverkar försäljningen när väl kunderna gått in till en fysisk butik. Hur väl fungerar egentligen digital marknadsföring för offline-handel?
Tanken är att Pinterests 100 miljoner användare ska utgöra en gedigen bas på vilken undersökningen kan göras. Det är inte heller första gången de två samarbetar – Pinterest lät analysföretaget Oracle mäta resultatet på 29 dagligvarukampanjer som kördes mellan 2014 och 2015.
Oracle undersökte då att de hushåll som hade sett kampanjen på Pinterest, mot de hushåll som inte använda sig av den sociala plattformen – det visare sig att försäljningen hade ökat fem gånger bland dessa som tagit del av kampanjerna på Pinterest.
Att Pinterest vill understryka dessa uppgifter är inte så konstigt – med en en ny ledning vid rodret så vill man börja ta del av de pengar som ligger i digital markandsföring.
Läs mer: Nu tar Pinterest upp reklamkampen med jättar som Google och Facebook
Pinterest är kanske inte en jättepopulär sida bland svenska användare, men det är intressant att följa hur internetreklam faktiskt påverkar de fysiska försäljningarna av dagligvaror i handeln. Det kan vara klokt att hålla koll på resultaten, som säkerligen går att applicera på vår svenska marknad.
Behöver du hjälp med att få fart på marknadsföringen på sociala medier? Klicka här.