Håkan Ozan, Uppsala University, Sweden introducerade det andra passet som gick under namnet “Social Media Dimensions” och först ut på scen för att berätta om sin syn på hur världen formas av sociala medier och internet var Pavel Marceux från Euromonitor International.
Nästa upp på scen var Annie Pettit från företaget Peanut Labs i Kanada som hade titeln “I Will Tell You What They Want, What They Really Really Want” som berättade om sin syn på de möjligheter som sociala medier ger företag. Twitter är plattformen där den mesta av informationen för just att utveckla produkter kan hittas. Twitter är enligt Annie den plattformen som vi använder oftast för att dela med oss av önskemål, kritik eller kommentarer om produkter och tjänster. En studie avslöjar att båda kön skriver lika mycket och även då det gäller ålder är det en bra spridning, men självklart fler yngre. Annie avslutade sin presentation med en sång där publiken fick delta.
Dave Choate från Starcom i USA pratade om Pinterest och hur SEO data plus Sociala data plus användardata summerade till Pinterest. Pinterest har idag 90% kvinnor som användare som lägger upp bilder och länkar som inspirerar främst inom mat, mode samt kultur. Dave gick inom hur det var att jobba med Pinterest för att genomföra analyser. Pins som används för att publicera innehåll på Pinterest är som vanliga länkar med undantag av att du kan kommentera dem, kategorisera och använda historiskt. Genom att kartlägga vad konsumenter länkar hittar man samband och segment och kan utvinna viktiga trender.
Dave och panelen summerade med att det kommer att bli viktigare och viktigare att nå igenom bruset samt att våra privata data måste hanteras varsamt under varumärkets överseende.
Gunilla Broadbent som är President för ESOMAR Foundation klev upp på scen och berättade hur en intervjuare blev dödad av Talibaner i Afghanistan. Efter den händelsen startades ESOMAR Foundation som hjälper utsatta i olika länder och värnar om utvecklingen av Research runt om i världen. En av de första initiativen de tagit är bland annat en utbildning i Myanmar som sker inom kort. ESOMAR ger även stöd till lokala insamlingar som hjälper utsatta. En av de saker de gett stöd till är att ge unga tjejer i Afghanistan en möjlighet att få prova på att åka Skateboard på så sätt bygga upp deras självförtroende. I Sverige hjälper ESOMAR organisationen New Hope som hjälper utsatta barn i över 25 länder. Med ESOMARs pengar kommer New Hope att bygga ett center för barn i Addis.
Jerome Sopoçko från Askia Group i Frankrike introducerade den fjärde och sista delen av dagens konferens innan hela konferensen begär sig till skärgården för att fira svensk midsommar.
IPA som är sponsrad av LinkedIn, Facebook och Twitter i samarbete med Marketing Society och MRS har publicerat den första delen av en branschövergripande forskning som ger en bra vägledning över den roll sociala medier har idag samt hur vi kan mäta dess effektivitet och avkastning på dyra investeringar. Enligt studien som presenterades av Fran Cassidy från Cassidy Media Partnership, placerar hälften av marknadsförare likes, tweets i topp när det gäller att mäta effekt.
Benjamin Saulnier från KOS Research och Nicolas Chollet från Clustaar talade om hur de använder sökmotorer för att hitta konsumentegenskaper. Bland annat avslöjar deras studie att över 2400 personer söker varje dag på hur de kan “tjäna pengar på att sälja droger”. Gigantiska tal, som vanligt, presenterades över Googles och andra sökmotorers användningsstatistik. De enorma talen gör det problematiskt att analysera datan och få ut relevant information. Genom att använda kluster kan duon få ut den eftersökta datan och bygga rapporter som går att använda som beslutsunderlag.