Pinterest är destinationen för de som planerar bröllop, vill köpa en grill eller bara drömma sig iväg till en paradisö. Användare kommer nu dock märka att det finns andra slags pins (nålar) som skiljer sig från de som de är vana med. Pinterest håller nämligen på med att göra sig mer attraktiva för annonsörer med nya, inriktade pins som de kallar ”Cinematic Pins”. Företaget har dessutom ändrat deras strategi när det kommer till reklambetalningen vilket eliminerar riskerna för annonsörerna.
Nu kommer annonsörer ha möjlighet att inrikta sig mot specifika målgrupper och områden på Pinterest. Både deras målgrupps intressen och livsstadier kommer vara faktorer som reklamen kan rikta sig åt. Alltså kan en annonsör såsom Airbnb ha möjlighet att skapa specifika pins som riktas mot olika grupper (generation y, mat-fantaster, reseälskare mm) som spenderar tid på Pinterest.
Pinterest håller också på att utveckla ”App Pins”, vilket är pins som kan ses via mobilen (tre-fjärdedelar använder Pinterest via mobilen) och gör reklam för specifika appar som målgruppen kan finna intresse av. Det ska dessutom finnas en knapp i rutan så att appen kan laddas ner utan att man behöver lämna Pinterest.
Reklamen på Pinterest kommer också röra på sig vilket gör att det enklare står ut från de andra statiska bilderna. Enligt min mening kan detta ses som både positivt och negativt. Det positiva är att de står ut, vilket reklam ska göra och därmed får uppmärksamhet. Det kan dock bli negativa resultat från användarens sida då hela konceptet med Pinterest är att kunna drömma sig bort i de härliga bilderna, en animerad bild kan eventuellt störa och därför förstöra hela upplevelsen.