Pinterest låter annonsörer nå användare genom kameran

Redan i februari lanserade Pinterest funktionen Lens som gör det möjligt att fota ett objekt och sedan på rekommendationer på liknande pins. Nu kommer snart möjligheten för annonsörer att synas i dessa bildsökningar.
Det var under TechCrunch Disrupt NY 2017 som Pinterests VD Tim Kendall berättade om den nya möjligheten för annonsörer och företag. Genom bildsökningen kan en användare hitta liknande produkter, men funktionen är ännu inte öppen för företag att visa upp sina varor. Det är däremot på gång, men Kendall valde att inte svara på frågan om när funktionen kommer att öppnas upp.
Pinterest har idag över 175 miljoner månatliga användare, som gör över två miljarder sökningar. Hela 97% av dessa är dessutom utan något varumärke, så det finns stor potential för annonsörer att placera relevanta budskap i dessa sökresultat. Med bildsökningsfunktionen kommer det dessutom bli möjligt för användaren att söka efter produkter, utan att egentligen veta vilka ord som beskriver vad de letar efter.
För att läsa mer om vad Pinterests nya satsning innebär, samt se en kort film från presentationen, kan du klicka här.