När Proctor & Gamle ryter till stannar branschen och lyssnar. Jätten är trött på att betala för onlineannonser som inte visats eller hanterats enligt gällande standarder och där konsumenter ersatts av botar.
Proctor and Gamle har en annonsbudget om 90 miljarder kronor per år. Var den jättesumman hamnar är det många som slåss om. För att få vara en del av detta unviversum är det bäst att lyssna när jätten talar.
Att bots och annat otyg är ett stort problem för onlineannonsering är ett faktum när en av de största annonsörerna på planeten ryter till och stryper över en miljard kronor i annonsering, under ett kvartal.
Mycket bra klipp som visar hur det går till på en klickfarm:
Två anledningar till P&Gs agerande:
Bots – När en bransch fuskar och använder datorer för att klicka och titta på annonser, i syfte att driva upp sina CTR-siffror.
Standarder – Viewability och andra standarder som tagits fram av branschen måste också accepteras och tas på allvar. Utan dessa standarder lever vi kvar på 90-talet.
Så här kommenterar P&G Chief Financial Officer, Jon Moellers:
“We made a choice to temporarily stop spending with digital media outlets where our ads were not being placed according to our standards and specifications…. [We made] a choice to cut spending, from a digital standpoint, where it was ineffective — where either we were serving bots as opposed to human beings or where the placement of ads was not facilitating the equity of our brands”.
Enligt en analys spenderade P&G över en halv miljard kronor på falsk trafik som skapats av botar, vilket under ett kvartal blir nära 35 miljarder falska visningar.
Marketingland har gjort en längre analys av vad P&G borde ha gjort för att förhindra att detta skenade iväg, långt tidigare. Bland annat kunde de ha jobbat med KPI:er som syftade till att upptäcka det här problemet och även placerat att större ansvar på deras byråer. Man går även så långt som att säga att P&G kanske varit lite väl naiva i sin onlinestrategi. Att vi alla måste förstå att det finns de där ute som vill fuska och skapa oreda.
Om branschen ska kunna fortsätta leva på onlineannonser måste dessa problem tas på allvar. Vet i sjutton hur det ska gå till, eftersom kraften som vill störa är lika stor som kraften som vill göra rätt.
Kinesisk klickfarm där man använder mobiler: