Personliga data i din GA – då sitter du fast i en rävsax

Den 25:e maj är det dags för GDPR att vinna laga kraft i Europa. Pirrigt värre för alla som sitter på personliga uppgifter från sina användare. Men hur blir det egentligen för företag som använder Google Analytics för sina mätningar? Vad händer om det finns personliga data i din GA?

Läs också: Google ändrar om och anpassar Analytics till GDPR

Google har koll på GDPR, säger de. Sökjätten har till och med satt upp en hel sajt om GDPR och hur de nu anpassar sin verksamhet. Anpassningar handlar mest om uppdaterade användaravtal som skjuter över ansvaret på annonsörer och företag som använder Googles tjänster. Det är återigen du som måste ha koll och inte göra något dumt. Om du gör fel så blir det enkom ditt fel, då Google kommer hänvisa till sina användaravtal.

Så tänk nu scenariot att du har använt personliga uppgifter från dina användare i din Google Analytics. Det är inte ett konstigt scenario utan något som är lätt att göra, effektivt, ger bra insikter och väldigt billigt (typ gratis).

Men hur gör du nu då för att ta bort data som finns i ditt GA-konto?

Jag har ingen aning och jag tror inte att någon annan har det heller.

Om du nu har personliga data i GA så sitter du fast i en rävsax för det går ju inte att ta bort data ifrån ditt GA-konto. Så du får sitta på kanten av din stol och hoppas att ingen kommer på att du har personliga uppgifter i ditt GA-konto som inte går att radera.

Hallå Google, hur kan ni lösa det här?