En studie avslöjar att konsumenter tycker att anpassade annonser engagerar, utbildar och sparar tid samt har högre observation än “vanliga” annonser. Men användare säger att de vill ha större kontroll över deras privata data som används för att skapa anpassade annonser, enligt Ipsos och Yahoo!
Studien frågade 6.000 respondenter i åldrarna 13-64 år och hela 54% tyckte att anpassade annonser ledde till högre engagemang.
52% tycker att de är mer utbildande.
49% tycker att de sparar tid.
45% tycker att de är lättare att komma ihåg.
42% tycker att de är mer relevanta.
Men det gäller inte alla annonser. 77% tycker att anpassade annonser fungerar för detaljhandel men endast en tredjedel ville ha anpassade annonser för exempelvis bilar och underhållning. Bara för att man kör en Volvo kombi idag betyder inte att man vill bara se annonser för familjebilar.
Vad det gäller privata data säger 68% av de tillfrågade att de godkänner att annonsörer och marknadsförare använder deras data för att skapa anpassade annonser.
“Consumers are looking for an adaptive online experience that implicitly understands what they want. When the need to know and the want to know are in harmony, the digital ecosystem is in balance. As with human balance, when the system works it is imperceptible, and only when the system gets out of balance does one notice. Above all, personalisation is about respect. Personalisation respects the user by granting them control and relying on transparency to build trust.”, sa en representant från Ipsos.
Bilden är från filmen Minority Report där skaparen Spielberg bjöd år 1999 in experter inom olika områden som datavetenskap, biomedicin och arkitektur om råd hur framtiden kom att se ut inom till exempel teknik och socioekonomisk indelning. Är vi på väg dit?