Personalisering är både bra och läskigt

Enligt en rapport från GfK välkomnar konsumenter personalisering av annonser till en viss grad, men går det överstyr backar vi och tycker det är läskigt.

Rapporten som genomfördes av undersökningsbolaget GfK och personuppgiftskonsulten Ctrl – Shift utforskar konsumenternas attityder och organisationers hantering av data, rutiner och kommunikation om personuppgifter.

Här nedan finner du de viktigaste resultaten i rapporten:
– Konsumenter är 12% mer villiga att dela information när det kommuniceras tydligt om hur deras uppgifter kommer att användas.
– Konsumenter är 34 % mindre villiga att dela information om sig själva när de blir påminda om hur farligt det kan vara om datan kommer i orätta händer.
– Vi välkomnar en viss grad av personalisering i annonser och tjänster men tycker det är läskigt när det går för långt och det blir för personligt.

I denna video pratar Colin Strong på GfK om hur viktigt det är med vårt förtroende när det kommer till personliga uppgifter.