En ny studie som samlat på sig data kring användandet av sociala medier från nio olika länder visar samma sak – vi spenderar mindre tid på dessa sajter än tidigare. Är 2016 året då allt vänder?
Det är analys- och undersökningsföretaget SimilarWeb som har gjort denna studie, där man gått igenom Androidanvändarnas vanor på sociala medier i nio länder.
Länderna är USA, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Australien, Indien, Sydafrika, och Brasilien.
Det visar sig alltså att tiden vi spenderar på sociala medier sjunker i alla länder, och för alla sociala plattformar – förutom Tyskland, där användningen ligger på ungefär samma nivå som föregående år.
Utöver att användandet sjunkit installerar vi också färre appar, i snitt med 9 procent.
Är detta början till slutet? Har vi börjat tröttna på att konstant uppdatera vår tillvaro på nätet? Eller handlar det kanske mer om en normalisering – med ett så stort antal aktiva användare på sociala medier så finns det kanske inte så mycket mer utrymme att växa på.
Läs mer: Nu har även Indien en officiell internetmätning – Sverige väntar fortfarande
Men visst kan man också sätta dessa siffror i relation till Facebooks panik över att så få användare skapar nytt innehåll.
Behöver du hjälp med att navigera ditt företag i den digitala djungeln? Klicka här.