Passa på att besöka AWS Pop-up loft i Stockholm

I måndags slogs dörrarna upp till Amazon Web Services (AWS) pop-up loft för startups och teknikföretag. Jag fick chansen att sitta ner med Eric Morales, Senior Manager Startup and VC business på AWS för att prata om vad de gör och vad syftet med loftet är.

Att göra pop-up loft på detta sätt är något som AWS gjort länge och man har även två permanenta loft, ett i San Francisco och ett i New York. Varje pop-up är unikt för platsen där de är, så loftet i Stockholm är fyllt med referenser till svensk populär- och nördkultur, något som även gör det till en spännande konstinstallation.

Det som framför allt skiljer det svenska loftet från andra är dock tiden det är öppet. Vanligtvis är ett AWS-loft bara öppet 10-14 dagar, men i Sverige har man beslutat att hålla det öppet en hel månad. Anledningen till det menar Eric är att Stockholm är en så kompakt teknikhub, och man vill se till att verkligen ta del av den energi som finns kring de svenska framgångarna från företag som Klarna, Spotify, King, Mohjang med flera. Genom att köra en längre period ger man fler möjlighet att komma och ta del av allt som erbjuds, och på så sätt ge startup-marknaden i Stockholm och Sverige en extra skjuts.

Jag kan dock inte hålla mig från att fråga vad är tanken med att göra en kortsiktig insats på en marknad som är av långsiktigt intresse för AWS?
Enligt Eric så är pop-up tanken något som fungerat väldigt väl på andra marknader. Det finns redan flera olika kontor och mötesplatser för startup-företag i Stockholm, och AWS vill inte konkurrera med ställen som SUP46, Epicenter eller GoTo10. Snarare vill de vara ett komplement till dessa och skapa en tillfällig koncentration av utbildning, techsupport, nätverkande och affärsutveckling på ett centralt ställe. De som redan har en plats på ett kontor behöver därför inte fundera på om de ska flytta, utan snarare se det som en möjlighet att driva sin verksamheten framåt under en kort men intensiv period.

Bilder inifrån AWS pop-up loft

Men vad får AWS ut av det då?
Vi vill så klart dra uppmärksamhet till att vi finns i Sverige och Norden säger Eric, samt kunna vara med och hjälpa startup-företag att få en skalbarhet i sin digitala verksamhet från ett tidigt stadium. Förhoppningen är givetvis att dessa företag ska växa, och då får AWS vara med på den resan. Men Eric är noga med att påpeka att AWS alltid jobbar utifrån vad kunderna vill ha. Det var precis så det här loftet kom till, eftersom kunder i Stockholm efterfrågade det. Eric berättar att de under perioden har inte mindre än 60 olika event och föreläsningar, många med fokus på teknik och att verkligen gå på djupet i områden som AI, maskininlärning, röststyrning, med mera. Men de kommer även ha event som fokuserar på exempelvis affärsutveckling och hur man får investeringskapital, samt ett stort event om kvinnor i teknik den 30/10.

Så vem kan komma hit blir då nästa fråga?
Loftet är öppet för vem som helst och är helt gratis, såväl små teknikbolag som stora företagsjättar och myndigheter är varmt välkomna säger Eric. Om du sitter på exempelvis en stor myndighet så finns det massor vi kan berätta om hur vi jobbar tillsammans med stora ERP-företag, samtidigt som det på loftet kan finnas möjligheter att få nya perspektiv och en förståelse för hur man bygger tekniska lösningar i dagens värld. Det finns helt enkelt något för alla här. Men du bör skynda dig dit för det är bara öppet till den 9:e november.

Loftet ligger på Regeringsgatan 65 och är öppet vardagar mellan kl. 9-17. Så passa på att gå på en föreläsning, prata med AWS tekniksupport, få lära känna spännande teknikföretag eller bara svänga förbi på en kaffe och få en inblick i Sveriges startup-scen, Stockholm är trots allt ett av de hetaste ställena i världen för att starta och driva teknikbolag.

Jag tackar Eric för hans tid och ser fram emot att få höra mer om hur Pop-up loftet tagits emot av svenskarna.