Inför 2017 väljer Parks and Resorts digitala byrån The Amazing Society som mediebyrå för alla sina varumärken och tillsammans med P&Rs In-house byrå driver man parkernas kampanjer och always on marknadsföring.
Det är pågrund av byråns tidigare arbete med företagets varumärken Gröna Lund och Kolmården som man nu får ansvaret för Parks and Resorts samtliga nöjesanläggningar.
– Det är roligt att vår långsiktiga strategi för hur vi vill jobba som en modern byrå kan visa upp så pass bra resultat redan nu, och tack vare det få utökat förtroende för ett antal riktigt tunga varumärken, säger Tobias Franzén, vd på The Amazing Society. Det ska dessutom bli lite extra roligt att jobba med nöjesparker som står för så mycket glädje.
– Det är en fördel för oss internt på Parks and Resorts att jobba med samma byrå för alla parkerna och vi har de senaste åren förstått vikten av att gå merparten i digitalt och socialt och komplettera med annan media som utomhus och TV. Långsiktigt växer man tillsammans i ett bra byråsamarbete och det har vi verkligen gjort med The Amazing Society. Det blir en utmaning att slå rekord varje år, men det hoppas vi såklart på, säger Joanna Hammar, marknadschef på Gröna Lund och Parks and Resorts.
Förutom besöksrekordet för Gröna Lund och Kolmården under 2016 har resultatet av Gröna Lunds onlineförsäljning ökat drastiskt, mer än 13 gånger ROI på microkampanjer som “black friday” och julklappsförsäljning, som tidigare var i stort sett obefintlig.
– De digitala delarna i mediemixen tar en större plats och därför tror jag att det kommer bli allt vanligare att moderna digitala byråer kommer få bredare uppdrag av kunden. Samarbetet mellan content/innehåll och medieinvestering har fungerat riktigt bra tillsammans med The Amazing Society och gjort att vi snabbt kan agera och få ut rätt budskap mot våra målgrupper, säger Joanna Hammar, marknadschef på Gröna Lund och Parks and Resorts