De är youtube-stjärnor och framgångsrika entreprenörer med mängder av följare. Nu är de först ut i Sverige med en byrå för onlinebaserad videokommunikation byggd av innehållsskaparna själva – och delar med sig av tipsen kring hur man bäst fångar publiken online.
Axel Palm, Simon Perstorper och Emil och Daniel Norberg är kända Youtube-profiler. De tre sistnämnda står bakom bland annat årets mest sedda klipp (parodin på melodifestivalen) i Sverige, och har en kanal med dryga 200 000 följare. Axel Palm har deltagit i senaste tidens debatt kring dold marknadsföring på sociala medier och är också en framgångsrik Youtuber med 30 000 prenumeranter.
Läs mer: Dagens unga ratar TV-apparaten och väljer Snapchat
Tanken bakom deras nya byrå är att skapa en ny medvetenhet bland företagare kring vikten av meningsfullt innehåll – något som Palm menar “hamnar ofta i skymundan i företagens jakt på följare och räckvidd”, säger han till Resumé.
Ett bra innehåll är alltså avgörande för en framgångsrik kampanj – men Paradimes grundare varnar för de ekonomiska konsekvenserna för företag om man enbart väljer att köpa in det utifrån. “De måste lära sig att skapa innehållet själva”, säger Emil Norberg i artikeln.
Några av Paradimes råd till företag som då väljer att skapa eget onlinevideoinnehåll är;
- “Innehåll måste komma först” – tänk igenom vad man vill säga på de sociala medierna innan man startar en kanal.
- “Haka på trender som håller på att ta fart” – kolla upp de senaste trenderna på de sociala medierna och koppla det till den egna videomaterialet (om möjligt).
- “Var på hugget” – virala succéer skapas bäst inom 24 timmar från aktuella händelser. Det gäller alltså att vara snabb!
(Bild- och Artikelkälla: Resumé)