Med en enkel tweet visar Airbnb hur de växt senaste åren. Det är en otrolig resa som skett med hjälp av smarta kampanjer och digital marknadsföring.
För att förstå hur stort det blivit har Airbnb sammanställt en lista över hur många bokningar de haft under varje nyårshelg senaste åren.
Enligt vd Brian Chesky har antalet som bor i en Airbnb dubblat varje år sedan 2009.
Kraften i Airbnb är möjligheten att hantera kvalitén genom att låta alla i värdekedjan bedöma varandra. Med betygen som delas ut kan uthyrare och gäst enkelt ha koll på vad som är bra och vad som är dåligt. För Airbnb innebär detta en makrovy på vilken man kan göra analyser, insatser och underlätta relationer. Här har flera av oss mycket att lära. Digital marknadsföring när den är som bäst, helt enkelt.
Guests on @airbnb over New Year’s
’17: 3 million+
’16: 2 million
’15: 1.1 million
’14: 540,000
’13: 250,000
’12: 108,000
’11: 31,000
’10: 6,000
’09: 1,400— Brian Chesky (@bchesky) 31 december 2017