Över hälften är helt likgiltiga inför reklam

Om du trodde att reklam fungerar bara för att den når fram har du helt fel. Över hälften stänger av hjärnan och är helt apatiska när de får se reklamen.

Studien är genomförd av Kantar som frågat över 5.000 personer om deras syn på reklam. Nedan siffror är från den brittiska studien.

Förra årets mätning såg 53 procent säga att de är likgiltiga inför reklamen, vilket ökat med 2 procent under årets mätning till 55 procent.

73 procent säger att de också får se samma annonser om och om igen. Endast 11 procent säger att de gillar reklam.

“If brands and advertisers are going to rebuild – and retain – the trust of their audiences, we need to see more responsible use of data across the industry. By adopting an integrated approach, balancing niche targeting capabilities with mass marketing tactics, brands can provide consumers with a helpful, additive experience.

Those who are building verified first-party data into their approach and, where possible, that of walled garden platforms are able to paint a complete picture of the total consumer journey across all media, kommenterar representant från Kantar.

Antalet användare som tar till en reklamblockerare är stabil på 22 procent. Samtidigt som 36 procent säger att de betalar för tjänster för att slippa se reklamen och få målgruppstyrda annonser, som ofta inte stämmer.