Över en halv miljon annonsörer på Instagram

Den sociala appen har på bara ett halvår mer än fördubblat antalet annonsörer. I februari i år låg man på knappa 200 000, men nu ligger antalet annonsörer på plattformen på över 500 000 enligt Instagram själva.

En orsak till detta ligger säkert i att Instagram kan använda sin ägares, Facebooks, annonsteknologi för att träffa rätt med sin riktade reklam. Detta verkar ha dragit till sig en hel del företag (runt 1,5 miljoner, enligt Instagram) varav de flesta ska vara små eller medelstora.

Fotodelningsappen skriver också att över hälften av de 300 miljoner Instagrammare som loggar in dagligen (av 500 miljoner månadsaktiva användare) följer ett företag.

Läs mer: Varumärken som engagerar mest på Instagram

Vi har tidigare skrivit en del om hur Instagram satsat hårt på (riktad) annonsering tidigare i år, och det verkar alltså som om detta burit frukt. Annonseringsintäkterna beräknas dra in runt 12,8 miljarder kronor (1,2 miljarder dollar) enligt undersökningsföretaget eMarketer.