Under första året har födelsedagsinsamlingar på Facebook nått en viktig milstolpe när användare samlat in 300 miljoner dollar (drygt 2,7 miljarder kronor) till ideella organisationer.
Samtidigt meddelar Facebook att de ska göra det ännu enklare att hitta rätt bland de 750 000 ideella organisationer som idag finns på plattformen.
Många användare vill använda sin födelsedag för en god sak. Bland över 750 000 ideella organisationer kan det vara svårt att välja. Snart lanseras därför verktyg som gör det möjligt att enkelt lära sig mer om en organisation, deras uppdrag, plats och hur många som gillar deras sida. Facebook planerar också att dela populära sökningar för att göra det ännu lättare att hitta rätt.
– Facebookanvändare har sedan starten samlat in mer än 2,7 miljarder svenska kronor till organisationer de bryr sig om.
– Barnsjukhus, Alzheimer-forskning, cancer-forskning samt organisationer mot vanvård av djur och mot barnhunger ligger i topp bland mottagarna av Facebookanvändarnas stöd.
– Baserat på användarfeedback har Facebook adderat nya verktyg för ideella insamlingar. Exempelvis möjligheten att matcha donationer och addera arrangörer till sina insamlingar. Sidor som drivs av företag, publika personer och de ideella organisationerna själva kan också starta och donera till insamlingar. Användare kan samtidigt göra återkommande månatliga donationer till de organisationer och initiativ som är viktiga för dem.
– Sedan november 2017 har Facebook tagit bort alla avgifter. 100 procent av alla donationer som görs på Facebook går direkt till de ideella organisationerna.
– Bland kända personer som startat födelsedagsinsamlingar märks bland andra artisten Madonna och basketspelaren Stephen Curry. Madonna startade en insamling till sin 60-årsdag för barnhem i Malawi och Stephen Curry för sin 30-årsdag som stöd i kampen mot Malaria bland barn.