Enligt Noel Biderman är otrohet en suverän affärsidé. Den är så pass bra att han startade för femton år sedan otrohetssajten AshleyMadison som väckt ilska samtidigt som pengarna strömmat in. Noel hade rätt – otrohet är en suverän affärsidé.
Det var Noels fru som gav honom tumme upp att starta sin sajt efter långa diskussioner hemma. Det stämmer att Noel som är grundaren av världens största otrohetssajt är gift och pappa. Han till och med skojar att AshleyMadison är en familjeaffär numera.
Namnet AshleyMadison kommer från två populära tjejnamn som Noel valde ut. Efter lanseringen av sin sajt fick han kommentarer som “possibly evil” av BusinessWeek och “the most hated man on the Internet”. Kommentarerna rör inte Noel i ryggen då han vet att affärer är affärer. Hade inte han startat sajten så hade någon annan tjänat pengar på idén idag.
Bara igår gick bolaget ut med ett publikt erbjudande som ska ge bolaget en kassa om 1, 8 miljarder kronor. Pengar som ska användas i en fortsatt expansion. AshleyMadison IPO (börsintroduktion) blir det stora testet för hur investerare bedömer sajten.
Med intäkter som närmare sig 1 miljard kronor årligen finns det en stor chans att AshleyMadison övertecknar sin IPO.
> Läs mer här och AshleyMadison och en intervju med grundaren Noel Biderman