OS kan vara det perfekta tillfället för second screening-annonsering

De Olympiska Spelen är bara några veckor bort, och med det även ett tillfälle för varumärken och företag att få mer skärmtid. En ny rapport visar också att en stor majoritet av dem i OS-soffan spenderar en massa tid framför andra skärmar – så detta är ett gyllene tillfälle för så kallad second screening-annonsering.

Second Screening innebär att annonsörer gör klokt i att komplettera marknadsföringen med andra källor än bara TV:n, i synnerhet på sådant som mobiltelefoner. Enligt undersökningen från RadiumOne visar det exempelvis at;

  • 64 procent av britterna kommer att använda sig av en annan plattform samtidigt som de tittar på OS.
  • Av dessa kommer över hälften (53 procent) att ägna sig åt aktiviteter som inte har ett dugg med de Olympiska Spelen att göra.
  • Men 31 procent kommer att hänga på meddelandetjänster och diskutera det de tittar på (lite som jag och mina vänner under gårdagens EM-final i fotboll…)
  • 30 procent uppgav att de kommer göra internetsökningar relaterade till OS-evenemanget de ser på TV (om du inte får ihop siffrorna så är det för att vi alla multi-taskar även i TV-soffan!)
  • Det verkar som att flest kollar på OS hemma – hela 97 procent av britterna kommer att sitta i TV-soffan, jämfört med bara 58 procent när det gällde Fotbolls-EM (som kanske gör sig bäst på en pub i Storbritannien?).

Ett gyllene tillfälle för att koppla online och TV-annonsering kan vara OS-invigningen, enligt Craig Tuck, som är RadiumOne’s UK managing director. Då är 71 procent av OS-tittarna bänkade framför TV:n, samtidigt som de strö-scrollar på nätet får man anta.

Läs mer: Linjär-TV är fortfarande den främsta källan för nyheter (om man är gammal…)

Tuck menar också att evenemang som OS är som bäst för second screening-annonsering då man kan nå målgrupper “med en målprofil osm liknar TV-publiken online under sändningarna, något [annonsörerna] inte kan göra på den statliga TV:n”. I samband med exempelvis SVT-sändningarna gäller samma sak även här i Sverige.

Behöver du hjälp med att nå rätt målgrupp med din annonskampanj på sociala medier? Klicka här.