Oracle satsar hårt på digitala marknadsförare

Oracle har som tradition skapat sina tjänster för CTOs men sadlar nu om och riktar sig även till digitala marknadsförare (CMOs) med bland annat köpet av Maxymiser samt ett samarbete med Ditto Labs och AddThis.

Oracle likt många andra företag har insett att framtidens valuta är beteendedata och möjligheten att kapitalisera på kunskaper om digitala konsumenter. Företagets första steg mot denna omvandling var köpet av optimeringsföretaget Maxymiser i augusti månad. Nu senast har Oracle byggt vidare på sitt erbjudande genom att samarbete med AddThis och Ditto Labs.

AddThis är de där delningsknapparna som du ser på många webbplatser du besöker. Delningsknapparna finns i 20 länder och samlar in beteendedata från över 15 miljoner webbplatser och 1,9 miljarder cookies per månad.

Ditto Labs analyserar bilder med varumärken som publiceras bland annat i sociala medier av användare.

“Oracle understands that CMOs are leading the way interacting with today’s empowered consumers. These partnerships and integrations are giving our customers more capabilities to meet and exceed consumer expectations and succeed in today’s digital, mobile and social environment,” säger John Stetic som är en chef på Oracle Marketing Cloud.