Mjukvarujätten Oracle uppges ha köpt det Israeliska företaget Crosswise, som specialiserar sig inom anonymt datasamlande och analys oavsett plattformar.
Crosswises tjänster erbjuder annonsföretag möjligheten att samla “opersonlig” data kring onlinebeteende och intressen, geografisk plats, nätverk och även biometriska mönster. Dessa data analyseras sedan, och resultaten används sedan för att över tid finna individuella mönster som binder samman användarna vid deras enheter.
Genom att gå igenom data från miljarder unika enheter varje månad, så kan Crosswise mjukvara skapa en så kallad “Device Map”. Denna karta över enheter kan matcha användare och deras enheter för att bättre förutsäga hur, när och var olika enheter används av användarna.
Data-kartan kan sedan användas för bättre targeting, frekvensmätning och andra nyttigheter för marknadsförare.
Läs mer: Verktygsfältet AddThis blir Oracles nya informationskälla
Oracle kommer antagligen att nyttja detta nya inköp – som kostade 50 miljoner amerikanska dollar – till att bättra på deras datainsamlingstjänster. Enligt Omar Tawakol från Oracle Data Cloud, kommenterar också köpet med att “tillförseln av Crosswise kommer bredda Oracles ID Graph, och skapa en ‘fullständig vy’ av konsumenternas digitala interaktioner över ett flertal enheter”.