Webbläsaren Opera kommer nu att göra ännu fler publicister upprörda, när man lanserar sin nyaste version av deras webbläsare för iOS, Android and Windowsbaserade smartphones. Nu kan de som vill slippa annonser med hjälp av en inbyggd reklamblockerare.
Opera menar på att detta ska korta laddningstiderna, och minska datamängden för deras användare. Med en ny videoannonskampanj (är det bara jag som anar lite ironi i detta?) så låter man en sportbil göra reklam för sin nya, inbyggda reklamblockerare.
Man vill på så sätt locka till sig användare som inte vill göra sig beroende av tredjepartstjänster som Adblocker, och Opera lovar också att deras webbläsare (mobila såväl som de för datorerna) laddar snabbast av alla. På en Android säger de att man kunde prestera 4.3 sekunders laddningstid, mot Chromes 4.9 sekunder.
Många publicister upprörs över detta – man menar på att användare som blockerar annonser beställer en måltid utan att betala för maten. Men trots deras motmedel (blockering av “blockerarna”, till exempel) så fortsätter reklamblockerarna att växa i antal.
Läs mer: Skrämmande siffror om reklamblockerare
Huruvida detta beror på ondsinta användare eller på att annonser ofta upplevs som störande (och kan till och med vara farliga!) är kanske inte så enkelt som många vill få det till. Att det är en utmaning för branschen är dock helt klart ett faktum.
Behöver du hjälp med att hålla koll på den senaste utvecklingen inom digital marknadsföring? Klicka här.
(Bildkälla: Opera)