Ännu kortare laddningstider, och en funktion som låter dig se hur mycket tid du sparar och hur många annonser som stoppats. Det är vad webbläsaren inbyggda reklamblockerare lovar. Är detta nästa steg i kampen mellan reklamblockerare och störande annonsering?
De flesta som använder sig av reklamblockerare i sin webbläsare gör så via tredjepartslösningar i form av plugintillägg, som exemplevis Adblock. Detta kommer ändras med den senaste uppdateringen av webbläsaren Opera, kan man läsa om på deras blogg.
Läs mer: Sju sätt att bekämpa reklamblockerare enligt branschens främsta företrädare
Opera – som faktiskt själva äger en digital marknadsföringsfirma – menar på att de vill förbättra onlineupplevelsen för användare: “marknadsföring driver internet”, säger Krystian Kolondra från Operas utvecklingsavdelning, men tillägger att deras forskning visar på “de flesta webbsidor idag saktas markant ner av tungrodd tracking och uppblåsta annonser”.
Den inbyggda reklamblockeraren ska kunna snabba upp laddningstiderna med upp till 90 procent, säger Opera själva, och lovar samtidigt att att lösningen är 40% snabbare än tredjepartslösningar.
Funktionen är förinstallerad men måste aktiveras frivilligt av användaren. Man kan också vitlista sajter där man vill kunna tillåta annonserna, likt de flesta “vanliga” reklamblockerare.
Huruvida de supersnabba laddningstiderna stämmer kan man få avgöra själv – men det viktiga här är att en officiell webbläsarutvecklare tar ett så bestämt steg mot plottriga, sölande annonser. Detta kan vara början på slutet för en hel del av annonsmarknadens nuvarande lösningar.