Lördagens brittiska kungliga bröllop kan mycket väl vara början till slutet för traditionella tv-bolag allt eftersom OTT-tjänster ökar i popularitet bland tittare.
Jim O’Neill, Principal Industry Analyst på Ooyala, kommenterar tittartrenden: “Hur vi konsumerar rörligt innehåll har förändrats en hel del sedan prins William och Kate gifte sig år 2011, och tittarna har blivit allt mer kritiska till vad dagens kanaler erbjuder. Linjärt tv-tittande på live-innehåll oavsett enhet är beräknat att gå om traditionellt tv-tittande år 2020, enligt en prognos från Unisphere Research, trots att vi inte lär få se två lika stora tv-händelser som nu på lördag, innan dess.”
Konsumenternas frustration – särskilt med antalet streamingtjänster som finns tillgängliga på marknaden – driver på tjänsterna så att det blir en bättre upplevelse totalt sett, allt från förenklad inloggning till kurerat innehåll, personifiering och bättre sök. Snabbstartade videor, hög kvalitet och oavbrutna videoströmmar – utan buffring – är kritiska för användarupplevelsen och för att förhindra att tittarna väljer andra kanaler när det gäller större händelser som det kungliga bröllopet eller finalen i FA-cupen. Den så kallade “Millennial Flu” innebär att det redan idag är svårt att behålla tittarna under flera timmar. Om tv-bolagen inte lyckas leverera en kvalitativ upplevelse kommer de att välja andra kanaler – nämligen OTT-tjänster som kan erbjuda en mer sömlös tittarupplevelse.
“Initialt var streamingplattformar främst populära hos den yngre generationen – men detta börjar att förändras. Enligt Ooyalas senaste Video Index Report, tittar exempelvis tre fjärdedelar av Baby Boomers på video i mobilen. OTT-plattformarna, som vill attrahera en större publik experimenterar därför med att mobilanpassa sitt innehåll.”
Samtidigt som OTT-leverantörerna fortsätter att leda vägen med ny teknik och revolutionera medieindustrin, förväntas traditionella tv-bolag stå kvar på perrongen. Större livesändningar, som på lördag, kommer att flyttas över till onlineplattformar för att ge en bättre tittarupplevelse för bland annat rojalister och fotbollsfans.