På Facebooks utvecklarkonferens F8 i veckan blev Ooyala en officiell premium-videoleverantör för Facebook Live. Broadcaster och video-publicister som använder Ooyala Live för sin live-tv eller andra videostreamingtjänster kan snabbt och enkelt distribuera sina sändningar till Facebook via Ooyala-plattformen.
På så sätt kan publicisten nå Facebooks 1, 8 miljarder användare över hela världen.
Facebook har i veckan presenterat sin tjänst för att sända live genom Facebooks sociala nätverk. Tjänsten lanseras först exklusivt till kändisar och early adopters, för att därefter lanseras till övriga användare. Tjänsten som har kommersiellt sikte på publicister, broadcaster och andra content-leverantörer får nu snabbt stor uppmärksamhet.
Förra veckan rapporterade Buzzfeed en live-publik om 800 000 Facebook-tittare som under 45 minuter fick se hur många gummiband det krävs för att en vattenmelon ska explodera (spoilervarning: cirka 600 gummiband.)
Idag samarbetar Ooyala med Facebook för att göra det lättare för innehållsleverantörer att snabbt nå den stora engagerade publiken på världens största sociala nätverk.
Ooyala Live är ett verktyg för videoleverantörer för att nå en publik i alla skärmar – funktionaliteten är inbakad i Ooyala Live. Tjänsten tar hand om levande stream paketering och distribution till programföretagets eller utgivarens officiella Facebook-sida. När livestreamen på Facebook slutar, arkiverar Facebook automatiskt strömmen för alla som vill titta senare.
Buzzfeeds vattenmelon-experiment har hittills nått en public om mer än 10 miljoner efter live-sändningen.