Mail Online med internetadressen Dailymail.co.uk är en av de hetaste tidningarna på nätet. Flera svenska tidningar använder Dailymail som källa då de oftast är först med nyhetern. Inte nog med det så säljer de kläder, smycken och handväskor som finns på de bilder som publiceras i en kontextuell miljö. Dailymail har verkligen fattat kontextuell annonsering.
När du läser en nyhet om Scott Disick och hans nya 18-åriga flickvän spränger Dailymail in en annons mitt i artikeln som länkar till den bikinin som Scotts 18-åriga flickvän har på bild. Med några klick så kan läsaren av artikeln också äga bikinin som är på Scotts flickvän.
Dailymail kallar tjänsten för Fashion Finder. Tjänsten identifierar alla plagg och tillbehör på bilder som tidningen publicerar online och länkar till deras onlinebutik eller till samarbetande annonsörer. Läsaren kan få varan på bild och komplettera med liknande varor i sortimentet.
Det här är ett klockrent exempel på hur man hanterar kontextuell annonsering.
Här är ett annat exempel där Dailymail skriver om Kendall Jenner och hennes senaste Catwalk. På bilderna har Kendall Jenner en svart klänning som Dailymail länkar vidare till Net-A-Porter och deras kollektion.
Varför ser vi inte mer av detta i Sverige?