Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Onlinetidningen Daily Mail som skärmsläckare

En av de mer innovativa onlinetidningarna är Daily Mail. Deras senaste idé är att du ska ladda ned tidningen som skärmsläckare med argumentet – ”because the news never stop”. Men är det verkligen så enkelt och hur lyckas de lura reklamblockerarna?

MailOnline som nog mest är känt som Daily Mail är en kvällstidning á la Aftonbladet och Expressen. Skillnaden mellan svenska kvällspressen och Daily Mail är att den engelska tidningen har mycket få restriktioner vilket resulterar i att artiklarna blir riktigt snaskiga. Daily Mail med sina 15 miljoner dagliga besökare är Englands största kvällstidning på nätet.

Nu vill man bli ännu större och samtidigt behålla besökarna längre med sitt innehåll i form av en skärmsläckare. Argumentet till varför du ska ladda ned skärmsläckaren är att nyheter aldrig slutar publiceras så även om du inte använder datorn kan du bli uppdaterad via skärmen.

Skärmsläckaren som än så länge bara finns till Windows innehåller spårningsmöjligheter som ger Daily Mail inblick i vilka andra webbplatser du surfar till samt gör det möjligt för Daily Mail att förlänga besökstiden på sajten. Skärmsläckaren är med andra ord en front för att få annonsörer att betala mer samt lära sig mer om sina användare.

Den som använder en reklamblockerare märker också att Daily Mail lyckats med sin inramning av sajten att gå runt reklamblockerarens filter. Klicka på någon av ovan länkar för att se resultatet.

Smart DailyMail … mycket smart!

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.