Nyckeln till framgång på nätet har varit och kommer alltid att vara – upplevelsen först och pengarna därefter. Spelet Fortnite har optimerat den algoritmen.
Intäkterna för Fortnite fortsätter att rusa. Bara mobilversionen drar nu in över 2 miljoner dollar per dag. Och då har man inte ens lanserat Android-versionen ännu. Den kommer efter sommaren.
Huvuddelen av spelande sker på en Xbox eller Playstation och där har spelet, som är gratis, lyckats få in 318 miljoner dollar sedan lanseringen för nio månader sedan.
Så hur kan något som är gratis att spela ändå dra in flera miljarder kronor? Jo, fokus på upplevelsen först och pengarna därefter. Det finns oändligt många exempel på onlinesatsningar som gått under jorden efter att man startade för att tjäna pengar. Däremot finns det några fantastiska exempel som blev framgångsrika efter att man skapat en suverän konsumentupplevelse – Facebook, Google, Twitter och Fornite är ju bara några exempel.
Om du nu sitter där med en hög riskkapital och ska ta över världen. Tänk då på vad användaren får ut av det. Utan användarupplevelsen i din ekvation kommer du att vara lika framgångsrik som det finns riskkapital på kontot dvs inte länge.