Onlineannonsering på väg att slå rekord – igen

Slutet på året närmar sig, och med alla möjliga sammanfattningar av året som gått. För er som är intresserade av (digital) marknadsföring så kommer det dock inte som någon större överraskning att det är onlineannonseringen som har den största tillväxten även i år.

Nu rapporterar branschorganisationen IAB att marknadsförare spenderat 20 procent mer på digital marknadsföring under 2016 års tredje kvartal jämfört med samma period år 2015. Summan ligger på över 155 miljarder svenska kronor (17.6 miljarder dollar).

Läs mer: Investeringarna i onlineannonsering fortsätter växa

Så medan december ännu inte är helt klar, så kan man vara säker på att siffrorna kommer passera de 59.6 miljarder dollar som spenderades ifjol – detta då IAB (som håller koll på siffrorna tillsammans med PWC) redan räknat till över 50 miljarder dollar innan det sista kvartalet ens räknats.

iab-tabell-digital-annonsering