Om du kopierar innehåll och använder clickbait blir du straffad av Facebook

Facebook har börjat straffa publicister som ägnar sin tid att kopiera och återpublicera innehåller från andra källor.

Facebook har i en exklusiv intervju berättat för Techcrunch att de rankar ned innehåll från publicister som saknar auktoritet tillsammans med click-rubriker eller landningssidor som är fyllda av annonser. Ups, med de kriterierna ryker en hel del publicister, utan att nämna namn (ni vet vilka ni är).

Facebook la till den algoritmen efter en undersökning bland sina användare som berättade att de hatar innehåll som ‘lurar’.

Deras teori är att om publicister som bara är ute efter click och annonsvisningar inte syns lika ofta i Facebooks nyhetsflöde så kommer de att sakta men säkert torka ut, eftersom de inte får några visningar. Med andra ord ett sätt att tvinga fram bättre innehåll.

“Starting today, we’re rolling out an update so people see fewer posts that ink out to low quality sites that predominantly copy and republish content from other sites without providing unique value. We are adjusting our Publish Guidelines accordingly,” skriver Facebook.

Så hur fungerar det?

“Its systems compare the main text content of a page with all other text content to find potential matches. The degree of matching is used to predict that a site stole its content. It then uses a combined classifier merging this prediction with how clickbaity a site’s headlines are plus the quality and quantity of ads on the site,” skriver Techcrunch.