Att ha god empatisk förmåga är något som många förknippar med att vara mjuk och gullig. Att kunna vara lyssnande och förstående utan att döma. På sätt och vis är det rätt, men man missar samtidigt en stor del av vad empati innebär.
Tänk dig in i följande situation:
Du har haft en sådan där morgon som vi vet händer ibland, men som vi inte önskar vår värsta fiende. Barnen skriker och vägrar göra sig i ordning, det är en kamp att få på strumporna, för att inte prata om jackan. Du spiller morgonkaffet över kläderna, mjölken har surnat och till råga på allt får du sitta 25 minuter extra i trafiken för att det kommit 3 cm snö. En riktigt dålig start helt enkelt. När du sedan kommer för sent till jobbet så får du en utskällning, och inget du säger kan lindra chefens ilska. Du känner dig överkörd, trots att inget var ditt fel.
Kommer du nu att känna mer eller mindre lojalitet till ett företag som inte ger utrymme för att saker inte blir som man tänkt sig? Det du hade velat var att chefen skulle ha lite empati, att kunna sätta sig in i din situation och förstå att du gjort allt du kunnat, men att det helt enkelt inte kunde bli bättre än såhär idag. Du kanske hade fått prata med chefen om att stanna kvar lite längre på eftermiddagen för att hinna med allt du hade att göra, men det hade inte behövt lämna en dålig känsla. I flera digitala företag hade du kanske inte behövt komma in alls, men eftersom du nu gjorde det så blir du bestraffad, och nästa gång kommer du sannolikt inte ens besvära dig med att åka in till jobbet.
Flera studier har visat att chefens empatiska förmåga faktiskt är det som har enskilt störst inverkan på personalomsättningen. Det innebär att en chef som har empati med sin personal får större lojalitet och respekt, och får dessutom bättre resultat eftersom personerna vet att chefen står på deras sida och förstår dem. Att ha empati är därför ett oerhört viktigt arbetsinstrument som chef, som faktiskt betyder mer än mycket annat.
Därmed inte sagt att chefen inte ställer krav eller förväntar sig att alla bidrar. Det vore sympati, vilket är det som ofta förväxlas med empati. En sympatisk chef är den som blir ledsen när du är ledsen, och tillsammans får ni inget uträttat alls. En empatisk chef kan förstå din situation men är fortfarande kapabel att agera som chef, och kan hjälpa dig till en lösning. Med en empatisk chef kan du vara trygg i vetskapen om att när du hamnar i en svår situation, så får du förståelse och ni kan tillsammans utarbeta ett sätt att förhålla er som fungerar för båda.
Empati borde inte vara ett skällsord eller ses som ett tecken på svaghet. Snarare borde det vara ett tecken på en styrka att man kan förstå en annan persons upplevelse, och hjälpa till med en lösning som är upplyftande snarare än nedtryckande. Att vara en empatisk chef är något som borde eftersträvas i alla organisationer i alla branscher.