Olle F. förklarar: Respekt för ord är respekt för människor

Den 25 maj år 2018 borde kunna utropas till digitalismens födelsedag i Sverige, med hedersepitetet ”Soliga Fredan”.

Mejl efter mejl droppade in från banker, finansinstitut och media, alla med försäkran att ingenting har hänt som vi behöver vara rädda för. Endast de som är djupt intresserade av hur man kan skydda personlig integritet och stora pengasummor motiveras för genomläsning. Frågan om svensken vågar använda bank-ID besvaras av media med varvtals skrämsel-ja och tröste-nej.

På ett uppslag i Aftonbladet bjuder Ninja Casino på flera nyheter:
”Spela om drömvinster helt utan registrering”. …. ”Slipp lämna dina personligauppgifter”. …. ”Hos Ninja Casino kan man få ut vinsten på sitt bankkonto inom femton minuter.”

Är det här den nya sanningen eller den gamla som har kommit tillbaka?.
Utan frågor? Slipp lämna dina personliga uppgifter?? Helt utan registrering???
Om det här är den nya sanningen, eller den gamla som har kommit tillbaka, då har Ninja Casino hittat formen för win/win/alla parter.

Utbetalning inom 15 minuter: En bekväm och prickfri smash-and-grab
Utan registrering av transaktioner: Alla spelare kan nu dölja sina tillgångar
Utan namn och personnummer: Anonymitet ger vinst för alla som har pengar – och förlust för lånekunder.

Ninjaannonsen ”Utan registrering” bör kunna ses som ett exempel på på den fast styrda typ av annonsering där mediet självkan vara med och ta ansvar för innehåll och/eller utformning, och misslyckas totalt. Eller rakt på sak – Ninjaannonsen ligger illa till om man vill att GDPR, den nya, fina skyddslagen som vi just firade, ska börja visa tänder.

Artikeln är skriven av

Olle F. Ringenson 

Att vara marknadsledare har sina risker, Ju mer man har byggt murar, skrivit på avtal och förbindelser, investerat kapital, desto mindre rörlighet har man kvar. Att snabbt kunna  ändra strategi kan vara nödvändigt för den som vill överleva.