Vem var den okände dr Bröstmeier? Och varför fick vi aldrig smaka på hans goda kanelcylindrar? Det var ett mysterium som förbluffade svenska folket i mitten av 1960-talet.
Jag arbetade på annonsbyrån Ervaco, som bl a hade Premiärkaffe som kund. Ett lärorikt olycksfall inträffade när den kollega som skötte reklamen för Premiärkaffe bokade in en affischkampanj med stora bilder av en förtjust Povel Ramel. Texten var något tvetydig: ”Jag har två laster – och den andra är Premiärkaffe”. Problemet var att ingen från Ervaco hade bett om tillstånd av Povel eller Knäppupps reklamchef Stig Wallgren.
Stig Wallgren hörde snart av sig, han lät irriterad. Men det blev inget miljonkrav som följde. I stället lämnade Wallgren över en liten enspaltig annons, som han begärde att Ervaco skulle införa i ledande dagstidningar utan att ange avsändare till en kostnad av 10.000 kronor. Hans förklaring var att Povel och han hade diskuterat reklamens makt och nu ville de – i forskningens intresse – ta reda på vad en liten annons kunde åstadkomma.
Svaret blev förvirring. Enspaltarens text minns de flesta som var med på den tiden:
PRÖVA DR BRÖSTMEIERS KANELCYLINDRAR. TY DE ÄRO GODA
Hade produkten funnits ute i marknaden, så hade den blivit en storsäljare.
Jag lärde mig själv på ett tidigt stadium att ställa till med oreda.
En dag sa reklamchefen i Thulebolagen Johnny Lindman: ”Jag har köpt ett annonsutrymme i en trycksak som SJ ska lägga ut på alla sittplatser på tågen. Den heter Kupé, förstås. I morgon ska materialet levereras – och först nu får jag veta att helsidan är i A6 och inte i A4. Vad gör man med en så liten sida? Kan du hitta på något underhållande?”
Underhållande, det var nyckelordet. Vad tycker folk är kul? Jo quizzar med frågor, gärna lite knepigt personliga, och svarsrutor. Med liten stil kan vi få plats med 10-12 frågor. Jag levererade en text nästa morgon, den blev godkänd. Den var ju rolig.
Jo måttligt. En vecka senare ringde SJ till Johnny och berättade att man hade dragit in Kupé. Omedelbart efter första dygnet. Passagerare hade dragit i nödbromsen och hoppat av tåget. Massor hade ringt och vrålskällt.
Första frågan i vårt lilla quiz var: ”Din resväska som du lade upp på hyllan ovanför dig, ligger den kvar?”
Fråga nummer två var: ”Kom du ihåg att stänga av gas-/elspisen innan du åkte hemifrån?”
Då var det dags för nödbromsen.
Moral: Låt aldrig vad du själv och dina vänner tycker är kul avgöra vad som ska ut i media.
Artikeln är skriven av:
Olle F. Ringenson
Olle F. Ringenson har många glada eller dramatiska minnen från sina år i reklambyråbranschen på 1950- och 60-talet. En del berättade han om i sina krönikor i fackpress och dagspress, Mysteriet med kanelcylindrarna publiceras för allra första gången..