Öl är väl inte digitalt?

När man tänker på produkter som är nära sammanknippad med vår digitala tidsålder är öl kanske inte det första som dyker upp i huvudet. Icke desto mindre är det precis vad spanska bryggeriet San Miguel har lyckats genom sin digitala resa.

I ett samarbete med Salesforce har San Miguel lyckats lyfta in ölen i framtiden och kombinera branding, sale, marknadsföring och logistik i skön förening. Resultatet man har sett är ökad försäljning, kunder som är både gladare och mer lojala – samt en lösning som väckt uppmärksamhet, förklarar Salesforce och San Miguel.

San Miguel inledde smart genom att kartlägga i vilka sammanhang kunderna nyttjade bryggeriets produkter. Ofta var det relaterar till sport, inte minst fotboll. Därefter kopplade de marknadsföring och lojalitet med last mile-leverans, så att kunderna nu kan beställa öl på nätet och få den levererad till sin adress på extremt kort tid – till exempel. en timme. Dessutom händer det att San Miguel sätter ett kallt sexpack utanför kundens dörr, bara för att påminna dem om San Miguel utifall att kunden själv glömt att beställa öl innan en match på tv.

San Miguel har även byggt multichannel marketing setups med effektiv marknadsföring, communities och tävlingar som gör att San Miguel blir den öl man föredrar i staden och hemma. San Miguel har fått djup kundinsikt, de vet vilka kanaler de ska använda för att kommunicera med kunder och de vet vid vilka tillfällen deras produkter används. Det är ganska briljant – och vi är stolta över att ha hjälpt till att leverera lösningen som möjliggjort det, förklarar Jacques Soelberg, Area Vice President på Sales North på Salesforce.

Även andra bryggier har valt att hoppa på den digitala tidsåldern som  United Breweries i Indien, Anheuser-Busch InBev, Alken-Maes / Heineken i Belgien till mer nischade bryggerier likt Karl Strauss Brewing Company i San Diego, USA.

Räknat till och med mars månad 2019 finns det 386 aktiva bryggerier i Sverige, det vill säga bryggerier med egen produktion som säljer professionellt. Detta enligt branschorganisationen Sveriges Bryggerier.