Snapchat slåss mot jättar som friskt kopierar alla innovationer som appen lanserar. För att konkurrera måste Snapchat profilera nya mått och tid i appen verkar fungera bra.
För marknadsförare som vill ha koll på Snapchat är det alltså tid i appen som är deras nya mått för framgång. Anledningen är enkel – appen har inte haft något tillväxt vad det gäller antalet användare. Men det kanske räcker med de användare som Snapchat redan har. Och mer tid i appen betyder också mer tid att interagera med varumärken.
En Snap-användare spenderar cirka 32,8 minuter per dag med appen, vilket är en ökning från 30,3 minuter under första kvartalet. Om du analyserar användare som är yngre än 25 år ökar tiden ytterligare till 42 minuter, en ökning om 26 procent.
Om du får kontakt med Snapchats sälj-team så förstår du nu varför de vill helst prata om tid i appen och inte antalet användare.
Can you guess when FB and Instagram started to clone Snapchat’s features? pic.twitter.com/vxFLXNoPG6
— Kurt Wagner (@KurtWagner8) 10 augusti 2017