Teknik kommer att ha huvudrollen under 2018 när det kommer till transparens för annonsörer och publicister.
Implementeringen av ads.txt världen över var ett första större steg till att öka transparensen för alla spelare på annonsmarknaden. Vi får hoppas att det initiativet nu tvingas igenom genom påtryckningar från större annonsörer så att även mindre sajter, nätverk och annonsörer börjar med ads.txt.
IAB Tech Labs i USA jobbar med nya tekniska lösningar för att kunna hantera annonsfusk. De säger att flera nya lösningar kommer att rullas ut under året som kommer. Fusket beräknas idag på den globala marknaden att vara cirka 4 procent. Varje steg mot 0 procent måste ändå ses som en framgång.
Även blockkedjetekniken kommer att påverka annonsmarknaden under året som kommer. Det pågår idag flera initiativ som bland annat den som Nasdaq håller på med. De har nyligen lanserat NYIAX, en trading plattform för medier som bygger just på blockkedjeteknik. Det är också så att både deras CTO och CPO är med i IABs grupp för just blockkedjeteknik så det lär hända något här under första halvåret av 2018.
Vi kommer att få se mycket spännande projekt under året som kommer. Samtliga kommer att ta rygg på ny teknik och marknadens roll blir att med öppna armar ta emot dessa för utvärdering och förhoppningsvis, om de är bra nog, implementering.