Öka engagemanget i sociala medier genom att använda #Hashtag

Hashtags är ofta missbrukat i sociala medier, framförallt av marknadsförare. Nu sätter alla en hashtag på allt och tror därmed att det kommer ge effekt. Att använda hashtags på felaktigt sätt i sociala medier för sin marknadsföring kan bli både förvirrande och ineffektivt.

Vill du bli bättre på att använda #hashtags, här kommer lite tips

Först måste vi reda ut vad är en #hashtag
En hashtag är när man lägger till symbolen # i början av ordet. I sociala medier har dessa ord blivit sökfunktioner eller möjlighet att bjuda in personer i debatten (rätt utfört). Hashtag skall göra det enkelt att söka det innehåll eller det samtal som man letar efter. Även Emojis kan nu användas som sökbara hashtags på vissa nätverk, Twitter och Instagram. Hashtags kan användas i nyhetsmedier som SVT gör med #Minsanning som senast med @KungUggla, man kan även använda hashtag för marknadsföring som #MyGirlCompetition av @thefooomusic. Det finns inga regler, bara man är tydlig kan man skapa engagemang.

Varför skall man då använda en hashtag
Hashtags är en bra sökfunktion, genom att använda sig av det i sociala medier kommer fler att hitta ditt ämne, din profil, ditt inlägg och ditt innehåll.

Men skall man använda sig av en hashtag måste man tänka strategiskt
#1. Tweets som innehåller hashtags kan skapa dubbelt så stort engagemang än tweets utan en hashtag
#2. Tweets med 1-2 hashtags skapar mer engagemang, men med fler än 2 hashtags droppar engagemanget till skillnad mot 1-2 hashtags, så hitta rätt hashtags istället för att bomba med fler
#3. Många tweets blir retweetade, men har du en hashtag ökar chansen med upp till 50 procent att dina inlägg hittas och blir retweetade

Sammanfattning
Lär du dig att använda hashtags i din marknadsföring i sociala medier på rätt sätt kommer du att kunna nå människor som är intresserade av ditt ämne eller innehåll som inte ingår i ditt nätverk idag – genom att använda dig av relevanta hashtags kommer du att nå nya människor till ditt sociala nätverk.

Tips hur du använder #Hashtag på rätt sätt
# Lägg lite tid på research för att se vilken typ av hashtags man använder i din bransch och försök hitta din plats i bruset
# Använd få men relevanta hashtags till dina inlägg får att skapa engagemang
# Lägg en hashtag på varje ord, nu motsäger jag mig själv, om du vill experimentera vilka ord som kan skapa engagemang kan du ibland testa att bomba med flera hashtags
# Skapa dina egna hashtags till ditt event, ämne eller produkt och försök få igång diskussionen.
# Skapa korta unika hashtags som är tydliga och enkla, undvik generiska hashtags som kan blandas ihop med andra
# Använd rätt nyckelord till dina hashtags, exempelvis #Dagensanalys som är enkelt att hitta, enkelt att komma ihåg och alla vet att den kopplar till din verksamhet och du kommer att svara
# Skapa egna hashtags till ett ämne som du vill äga som exempelvis #SocialMediaMarketing som är klockren och beskriver exakt vad det handlar om (tyvärr har jag inte kommit på den själv)

Hur du inte använder en #Hashtag
# Använd inte för många, less is more, om du vill ha effekt
# Skapa inte för långa hashtags, risken är stor att det blir fel när andra skall skriva din hashtag
# Lägg inte irrelevanta hashtags som inte korrelerar med länk, då irriterar du bara folk
# Använd inte symboler som exempelvis & eller % i dina hashtags, det fungerar inte då det klipper meningen, siffror går dock bra att använda

PS! #Dagensanalys söker en sociala medieredaktör