Undersökningsföretaget Kantar Media har lanserat “UK’s official Twitter metric for measuring Twitter TV audience engagement“, alltså Twitter-mätningar för TV.
Kantar och Twitter hoppade i säng redan förra året med målsättning att lansera gemensamma mätningar. Båda bolag söker alltid efter nya möjligheter att deklarera sin kompetens inom området media samt påvisa hur de redovisa publiksiffror. Twitter TV-rating kommer att finns tillgänglig för mediabyråer och annonsörer inom 2 veckor på den engelska marknaden. Om tjänsten blir en succé kan vi nog förvänta den till Sverige i början av år 2015.
Relaterat: Twitter TV Ratings nu i fler länder
Relaterat: Nielsen erbjuder demografisk data från Twitter
Med Twitter TV-rating kan mediabyråer, annonsörer och TV-kanaler följa TV-trender, få rapporter och nya insikter i hur vi konsumerar TV. Twitter TV-ratings kommer att innehålla nya mått som Unique authors (antalet personer som tweetar), affinitet till varumärken, kanaler och program samt antalet visningar (antalet gånger en tweet har visats eller retweetats för ett program). Även mått som tweets, retweets för och efter ett program samt flest antalet tweets en given minut.
För att få se första rapporten måste du gå till den här sidan och ange namn, epost och annat.
Dagensanalys.se kontaktade Magnus Anshelm som är VD på MMS.
Hur tror du att Twitter TV-ratings kommer att påverka TV-landskapet i Sverige?
“I Sverige har Twitter inte den positionen, men på flera marknader kan det bli ett viktigt komplement för att säkra engagemanget!”