En av de mest spännande produkterna som håller på att uvecklas ska snart vara färdig för full produktion. Oculus Rift som köptes av Facebook för miljarder är snart färdigutvecklad och då redo för oss konsumenter att försvinna i. När jag skriver “försvinna i” så menar jag de verkligen för upplevelsen är något ut över det vanliga.
När du sätter på dig hjälmen kliver du in i en datoriserad värld där bara vår mänskliga fantasi sätter gränserna. Virtual Reality har aldrig varit så bra som med Oculus Rift och det här kommer att bli varje tonårings våta dröm.
Nuvarande prototyp heter Crescent Bay och är nästan färdigställd för en lansering. Crescent Bay bygger vidare på flera av uppgraderingarna som introducerades med Crystal Cove, den prototyp som presenterades inför CES 2014 i januari och som förde med sig högre upplösning, bättre skärmpanel och bättre rörelseigenkänning.
För digitala marknadsförare betyder Oculus Rift gigantiska kliv framåt vad det gäller interaktioner med produkter och tjänster. Tänk att kunna kliva in i hotellet innan du beställer resan, att faktiskt se och “känna” på mobilen innan du köper. Möjligheterna är oändliga.