Och till slut kom reklamen även till Messenger

Numera kan annonsörer köpa reklamplats i Messenger. Ett beslut som Facebook tagit efter omfattande tester på flera marknader.
“Starting today, some advertisers will begin to see Messenger ads as part of automatic placements within Power Editor and Ads Manager. Advertisers will be able to add Messenger to campaigns using the Traffic and Conversion objectives and leverage existing targeting options,” skriver Facebook om den nya möjligheten.
Hur användarna kommer att reagera återstår att se. Förvisso har Facebook testat formatet i både Australien och Thailand men hur resten av världen verkligen kommer att agera lär vi snart få veta via inlägg på Facebook, så klart.
Formatet placeras på hemskärmen i Messenger och med ett klick hamnar användaren antingen på annonsörens landningssida eller i en dialog med annonsören (i chatten).
Andra relaterade format inkluderar “Click to Messenger ads” och “Sponsored messages”.
“A small percentage of people will begin to see ads in their Messenger Home tab towards the end of this month as we build ads inventory, and then learn from this beta expansion to ensure we’re continuing to deliver the best experience. We will gradually look to extend this to more people over the coming months,” skriver Facebook.
Här kan du se skärmdumpar på alla format.
Läs mer här.