Det brittiska företaget Digital Taxonomy har tagit fram ett verktyg som de kallar Codeit. Det är baserat på maskininlärning och kan tolka och analysera de öppna svar som människor ger i olika typer av undersökningar.
Syftet är helt enkelt att göra det enklare att hantera ostrukturerad data från bland annat marknadsundersökningar, medarbetarundersökningar och andra typer av studier där det finns öppna svarsalternativ. Verktyget finns i en molnlösning och erbjuds marknaden som en mjukvaruservice.
Genom att verktyget drivs av maskininlärning kommer det successivt att bli allt bättre på att tolka och analysera svar, vilket kommer att driva en ökad träffsäkerhet, effektivitet och pålitlighet.
Teamet bakom Codeit består av experter från såväl IT-hållet som marknadsundersökningsvärlden. Företagets nye ordförande Ed Ross, som tidigare varit med och grundat Quantime och numera SPSS MR, säger i ett uttalande: ”Det här är en oerhört spännande release, sannolikt det första riktigt nya framsteget inom mjukvara för marknadsundersökningar på många, många år.”
Det nya verktyget kan med andra ord bli ett värdefullt tillskott för de många företag som använder sig av öppna frågor för att få en kvalitativ dimension till de annars tämligen kvantitativa undersökningar som görs. ”Genom att kombinera de massiva framsteg som sker inom maskininlärning med detaljkunskap inom marknadsundersökningar har vårt team skapat en produkt som jag är övertygad om kommer att leda vägen i vår industri som just nu kraftigt håller på att förändras” säger Ross.