Nytt verktyg ska hjälpa marknadsförare att hålla koll på konversationerna

Techföretaget Engagement Labs har lanserat TotalSocial, ett verktyg för mätning av ett företags sociala inverkan på konversationer online och offline.

Det nya verktyget ska kombinera så kallad “social listening”, en teknik som “scannar” konversationer på nätet, med offline-mätningar. Tanken är att man ska kunna hjälpa marknadsförare att få koll på skillnaderna mellan online- och offlinesamtal. Man ska också underlätta för dem att finna områden med “nya möjligheter eller hot”.

Engagement Labs passar också på att släppa en ny rankning för 350 olika brittiska företag från 18 olika kategorier, och de som hamnar överst på listan är de som skapar de kampanjerna vars innehåll genererat mest engagement.

Tanken med den nya satsningen är att ge industrin vad som enligt företaget självt är “den första heltäckande vyn på företags sociala prestanda”. Detta ska hjälpa företaget maximera sitt ROI (Return On Investment).

Läs mer: Håll dig i toppen av sökresultaten med dessa tips