Nytt verktyg från Ipsos ska ge insikt om konsumentens väg mot ett köp

Analysföretaget Ipsos Marketing har släppt verktyget LIFE Path, som är tänkt att underlätta för företagskunder att lättare förstå och påverka kundernas olika val och beteenden på deras väg mot ett köp.

Det hela bygger på en uppsättning moduler (inklusive sådant som mätningar av sociala medier och kvalitativ och kvantitativ forskning), som ska visa på konsumenternas olika funderingar innan man köper en produkt.

Läs mer: Verktyget som vet vad som ligger bakom konsumenternas beslutsprocesser

Företag ska sedan kunna använda all denna data för att försöka påverka kundens vägval under alla de steg som leder fram till ett köp. “Vägen till ett köp är inte lägre linjär, och varumärkespreferenser kan påverkas under vilket steg som helst”, säger Hans Raemdonck från psos Marketing produktavdelning.

“LIFE Path fångar dessa nyanser och hjälper marknadsförarnas företag att växa i samband med att de förstår hur konsumenterna egentligen väljer i en värld med så många olika kanaler”.